Aankomst en eerste dagen in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Nathalie Eshof - WaarBenJij.nu Aankomst en eerste dagen in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Nathalie Eshof - WaarBenJij.nu

Aankomst en eerste dagen in Lima

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

20 September 2014 | Peru, Lima

Hola !

Twee dagen geleden ben ik vertrokken uit Nederland, en ik heb hier al zoveel gezien.. Tijd voor een kleine update!

Mama heeft mij donderdag naar Schiphol gebracht. Ik was blij dat zij de enige was die mee ging, want afscheid nemen is niet mijn sterkste kant. Gelukkig was ik er de afgelopen weken al steeds meer aan gewend om (tijdelijk) afscheid te nemen van iedereen. Na wat tranen snel doorgelopen naar de bagage afgifte. Vanaf dat moment had ik al meteen het besef: vanaf nu moet ik het alleen gaan doen.
De vlucht was heel rustig en de tijd ging redelijk snel. Genoeg entertainment aan boord, en natuurlijk de maaltijden/snacks om naar uit te kijken. Eenmaal aangekomen op Lima kon ik redelijk snel naar buiten, waar Luis op mij zou wachten, de taxichauffeur. De ontvangsthal in Lima is enorm. Naast de normale wachthekken stonden er drankhekken met hordes mensen en bordjes. Luis is een slimme man, hij was namelijk als enige gewoon voor de dranghekken gaan staan. Ik groette hem, en daarna bleek al snel dat Luis haast had. Hop hop hop, de auto in, deur dicht, en karren (letterlijk). Hoe vaak we wel niet van 80km naar 0 km zijn gegaan en andersom. Het was een chaotische rit, maar ook normaal in Peru. Er staan hier net als in NL strepen op de weg, maar niemand die zich er wat van aantrekt. De eerste indruk van Lima was dan ook chaotisch: veel mensen op straat, zwerfhonden, en constant getoeter. In de auto heb ik wat gekletst met Luis, die me er al snel op attendeerde wat ik allemaal niet moest doen als alleen reizende vrouw... Verder luisterden we wat naar de radio en probeerde Luis vooral door te rijden. Rond 20u kwamen we aan bij het hostel. Het hostel was leeg en stil, op twee mannen/jongens na. De eerste avond ben ik dan ook vroeg naar bed gegaan (ik was immers al bijna 24u wakker). Om 5u klaarwakker en om half zeven maar opgestaan.
' S Ochtends maakt een vrouwtje hier persoonlijk een ontbijtje voor je, en het is heerlijk! Bij het ontbijt drinkt bijna iedereen hier thee met coco leaves. Het effect lijkt op koffie en helpt bovendien tegen de hoogte (waar ik hier in Lima nog geen last van heb).
Bij het ontbijt zaten de twee knullen. Met een daarvan (Sam, een amerikaan) ben ik de hele dag op pad geweest. 'S Ochtends zijn we richting strand gelopen. Helaas was het slecht weer, maar alsnog is het gaaf om te zien. De stad ligt ongeveer 200 meter hoger dan het strand, waardoor je eenmaal aangekomen bij het strand recht omlaag kijkt naar mooie kliffen en rotsen.
Na een klimtocht naar beneden en weer omhoog zijn we verder gaan lopen door Miraflores (de wijk waar ik nu in zit). Heerlijk geluncht voor 8 soles (iets meer dan 2euro): een grote quinoa burger met een eitje erop, jam! Verder hebben we beiden bustickets geregeld. Aankomende maandag vertrek ik richting Paracas om vanuit daar vervolgens door te gaan naar Ica/Huacachina. Over twee weken zal ik ongeveer in Cusco aankomen, en heb naast Ica en Paracas nog een aantal tussenstops.
Als avondeten hebben we frigoles gekocht. Dit is een typisch zuid-amerikaans gerecht met bonen en spek. Lekker! Voor het eerst dat ik weer wat vlees begin te eten...
Miraflores is verder niet heel interessant, op een leuk park na: een park vol met katten! Haha. Het waren ook echt goed verzorgde katten. Overal stonden bakjes water. Ze lagen allemaal als drolletjes te chillen in het gras.
'S Avonds ben ik met moeite opgebleven tot 9u en ben daarna gaan slapen.

Vandaag had ik afgesproken met Lucia. Ik heb haar via via leren kennen en al een aantal keer op skype gesproken. Ze woont in Lima en kent de stad goed. Ze heeft me vandaag rondgeleid in het oude centrum. Het centrum bestaat uit een hoop gebouwen die dateren uit het kolonialisme. Veel gekleurde huizen, en een mix van grote imposante gebouwen vs. kleine vervallen huizen. Naast de wandelingen zijn we naar het museum van Gastronomica gegaan. De belangrijkste gerechten uit Peru heb ik daar leren kennen, alsook de manier waarop de Inca's hun eten bereidden. De hoofdingredienten van de Peruaanse keuken zijn voornamelijk aardappels, vis, bonen en mais. Daarnaast wordt er veel varkensvlees gegeten. Ook kent Peru veel invloeden van over de hele wereld.
Ook zijn er bepaalde voedselsoorten die ik nog nooit had gezien. Bijvoorbeeld een veel gebruikte maissoort die hier vooral in toetjes en zoete drankjes wordt gebruikt: een paars/zwarte maissoort.

Vanmiddag ben ik alleen teruggegaan vanuit het centrum van Lima naar mijn hostel in Miraflores (ong 40 min met de bus). Dit is een gratis bus en lijkt dus ook meer op veevervoer. Letterlijk proppen totdat er niemand meer bijpast. Als je eruit moet, moet je naar het einde van de bus zien te komen. Ik was dan ook de enige toerist in de bus. Gelukkig heb ik een goed geheugen als het gaat over herkennen en terugvinden van straten/gebouwen. Ik ben dus veilig aangekomen!

Vanavond ga ik denk ik eten met Lucia en een duits meisje die hier studeert. Als dat niet doorgaat ga ik waarschijnlijk op pad met Sam en twee andere Amerikaanse meisjes.

Morgen alweer mijn laatste dag in Lima.

Er zijn nog zoveel meer kleine dingen die ik heb gezien, gehoord en heb meegemaakt. Teveel om op te schrijven. En dit zijn pas twee dagen!!
Ik verheug me op de rest :D.

Hasta pronto!

Saludos,

Nathalie

  • 21 September 2014 - 09:17

    Truus Boone:

    Hallo lieve Nathalie,
    Wat heb ik genoten van jouw verhaaltje! Toen wij in Lima aankwamen, s'avonds laat zijn we gelijk ons bed ingedoken. We konden toen alleen een colaatje krijgen want er waren verkiezingen en dat kon nog wel eens heet verlopen in die tijd van daar dat heel Lima drooggelegd was. Ook ons hotel lag in Miaflores. Wij hebben destijds weinig van Lima gezien en zijn van daaruit met een bus langs de kust naar het zuiden gereden.
    Ik hoop dat je het volhoudt zo uitgebreid te schrijven, ach en anders horen we de verhalen wel als je thuis bent.

    Liefs en nog heel veel plezier.

  • 21 September 2014 - 16:05

    Lonneke:

    Natha! Wat leuk om te lezen :)

    Fijn dat je goed bent aangekomen en de eerste dagen goed zijn bevallen. En dat er meteen mensen waren waarmee je dingen kon ondernemen, super! Dat is altijd maar afwachten natuurlijk... Het klinkt echt fantastisch. Ik ben nu al benieuwd naar de volgende verhalen. Haha ik ben jaloers!!

    Super veel plezier nog!

    x Lonneke

  • 23 September 2014 - 00:15

    Beer:

    Hey zus!

    Supergaaf wat je doet, ben trots op je!
    Moest ook een paar keer lachen om je verhaal. Kon t allemaal mooi voor me zien.

    Heel veel plezier en be safe xxxx

    Dikke kus

    Jezus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 3118

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 21 Januari 2015

Backpacken door Zuid Amerika

Landen bezocht: