Cusco, The Sacred Valley & Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nathalie Eshof - WaarBenJij.nu Cusco, The Sacred Valley & Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nathalie Eshof - WaarBenJij.nu

Cusco, The Sacred Valley & Machu Picchu

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

09 Oktober 2014 | Peru, Cuzco

Hola!

Wat gaat de tijd snel, en wat heb ik weer veel gezien (val ik in herhaling....?).
Ik heb ongeveer 4 dagen in Cusco vertoeft en daarnaast 4 de Jungle Trek naar de Machu Picchu gedaan.
Mijn dagen in Cusco heb ik gevuld met het verkennen van de stad. De eerste dag heb ik kerken gezien. Mooi! Maar teveel. Ik kon geen Jezus beeld of religieuze schilderingen meer zien. Dag twee ben ik met een Australier uit mijn hostel naar het Choco museum gegaan. Het museum zelf was gratis en stelde niet veel voor. We gingen natuurlijk voor de gratis proeverijen! Namnam. Eindelijk een goede reep chocolade gescoord. De middag hebben we gevuld met het bezoeken van de San Pedro markt. Truien scoren, rondwandelen, kraampje in kraampje uit. Ik kan er uren rondwandelen. Dag drie heb ik de Sacred Valley tour gedaan. Rondom Cusco liggen meerdere oude Inca ruines/dorpjes die ontzettend gaaf zijn om te bezoeken: Pisac, Ollantaytambo en Chincheros. Helaas ben ik nog steeds niet in staat het Spaans Engelse accent te volgen.. Om toch wat meer te weten te komen over de inca´s en de verhalen achter de ruines heb ik een boekje aangeschaft. Ga er over een paar dagen in beginnen. Misschien kan ik jullie daarna een korte samenvatting geven ;). Cusco zelf is een mooie stad, maar wel erg toeristisch. Hetzelfde geldt voor de dorpjes rondom Cusco. Hordes bussen staan in de rij voor het bezoeken van de main attractions. Niet helemaal mijn ding. Toch ben ik blij dat ik het heb gezien!
Dag 4 ben ik gestart met de Jungle Trek. Dit is een leuk alternatief voor de echte Inca Trek, die minstens twee keer zo duur is en vooral zwaar.
Het waren vier geweldige dagen! Een korte samenvatting:
Dag 1: 50 km downhill mountainbiken. Van koud aan de top tot een tropisch eindpunt. Verwelkomd door veel muggen en andere stekende insecten, maar ook een geweldig uitzicht. Na de lunch gaan raften. Ik wil nog een keer! Gelukkig niet uit de boot gevallen. Onderweg schreeuwde onze raftguide dat we voor korte tijd uit de boot konden springen. Say what? Iedereen (behalve ik, zo´n daredevil ben ik nou ook weer niet) jumpte na wat twijfel uit de boot. Achteraf bleek dat onze guide had gezegd: jump eruit en hou je vast aan de boot. Niemand had dit gehoord, waardoor er vijf oranje zwemvesten in de rivier dreven. Sommige een stuk verderop dan de ander. Na wat reddingsacties en gelach iedereen weer veilig in de boot gehezen!
Dag 2: Vroeg op, hele dag wandelen. In totaal 17 km gewandeld. Wat een mooie tocht. Door de jungle. Onderweg veel fruitbomen gezien (oa mango), en geleerd dat ananas niet aan een boom hangt maar omhoog groeit vanuit een struik... Verder avocadobomen gezien en een hoop coca velden. In de jungle kun je naast coca genoeg andere drugsplantjes vinden. Sommige zijn zelfs verboden omdat ze zo hallicunerend zijn. Creepy! De tocht was verder een speelparadijs, alleen dan voor volwassenen. Een kind zou waarschijnlijk zeggen: Mag ik nog een keer? Door de modder, over stenen in het water (en zorgen dat je niet nat wordt), over slingerende bruggen en over paden van 40cm breed door de bergen. Joy! Een verdiende beloning waren de natuurlijke hotsprings midden in de bergen.
Dag 3: Ziplinen! Ik weet nog steeds niet het woord in het Nederlands. Waarschijnlijk tokkelen? In ieder geval erg gaaf om te doen. Via 5 kabels langzaam terug naar beneden. In de middag weer een hoop gelopen om uiteindelijk Aguas Calientes te bereiken. Dit dorpje ligt naast de Machu Picchu. Vroeg ons nestje in, om
dag 4: om 3:45 te beginnen. Om half vijf stonden we klaar voor de poort om de treden richting de Machu Picchu te trotseren. Om vijf uur gingen de poorten open en onze tocht kon beginnen. Om 6u de top bereikt, net te laat voor de eerste bussen arriveerden. Tweede paspoortcheck voordat we de Machu Picchu in konden. De eerste drie uur hebben we een tour gehad en gewacht totdat de dichte mist zou verdwijnen. Rond 9/10 uur kwam de Machu Picchu eindelijk tevoorschijn. Wat een gave ervaring om dit te zien. Het is bijna onwerkelijk. Ontzettend mooi! En een mooie afsluiter van een onvergetelijke trek...

De tocht terug van Aguas Calientes naar Cusco beviel me minder goed. Ik heb echt een bijna dood ervaring gehad. Eerst een rustig ritje met de PeruRail, daarna een overstap op de engste bus ooit. Het regende pijpenstelen, wat met een ritje door de bergen sowieso al niet aangenaam is. Doordat ik helemaal voorin zat kon ik precies de weg zien en meekijken met de chauffeur. Er viel echter weinig te zien: de ramen waren na 5 min al helemaal beslagen. Tot mijn verbazing deed hij er niks aan en bleef gewoon doorrijden. Totdat het meisje naast mij in het spaans vroeg of die zijn ramen niet even moest schoonmaken. Een korte stop aan de kant van de weg, lapje eroverheen, en na 5 min was het alweer net zo erg... Ik heb echt drie uur lang een hartslag van 200 gehad. De weg lag ook onder de rotsblokken die door de regen waren losgekomen.
Toen ik eindelijk de eerste herkenningspunten van Cusco zag was ik zo blij! Nooit meer in de regen snachts de bus in.

Vandaag bijgepraat met Jen en Jan via Skype/Facetime en gechilled. Morgen vertrek ik naar Puno!

Chao,

Nathalie

  • 09 Oktober 2014 - 11:45

    Jaap Kooij:

    Hi Nathalie,

    Wat een belevenissen!
    Je werpt ons weer veertien jaar terug in de tijd.
    Machu Picchu is toch wel iets(!?) meer tot de verbeelding sprekend dan New-Joke!
    Dit zijn ervaringen die je het hele leven in herinnering zullen blijven.
    Het moet fantastisch zijn dat je gedurende deze reis al deze indrukken met leeftijdgenoten uit alle windstreken kan delen en daarmee, als extra bonus, ook nog iets van andere culturen/gewoontes 'meepikt'.
    Wij blijven je met belangstelling volgen.

    Hasta luego!

    p.s.: How's Janosch doing?

  • 13 Oktober 2014 - 21:43

    Tessa:

    Natta!! wat een avonturen al beleefd. Je neemt het er lekker van zo te lezen... voor mij een feest van herkenning dus blijf zo door gaan dan reis ik stiekem via mijn laptopje met je mee;)

    Hablas espagnol ahora?? Un poco tambien?

    Besos y bien viaje!!
    Tessa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 3117

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 21 Januari 2015

Backpacken door Zuid Amerika

Landen bezocht: