Santa Cruz, Samaipata en Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Nathalie Eshof - WaarBenJij.nu Santa Cruz, Samaipata en Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Nathalie Eshof - WaarBenJij.nu

Santa Cruz, Samaipata en Sucre

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 Oktober 2014 | Bolivia, Sucre

Hola todos!

Afgelopen week ben ik van La Paz afgereisd naar Santa Cruz. Een busreis van 17 uur. Onderweg veel last van mijn oren. Ik heb later even opgezocht wat de hoogte in Santa Cruz is. Santa Cruz ligt zo´n 3 km lager dan La Paz. Verklaart een hoop! In Santa Cruz zelf is niet veel te beleven. In 1 dag kun je de stad makkelijk verkennen. Ik heb een bezoekje aan de begraafplaats gebracht. Een stuk indrukwekkender dan de Nederlandse begraafplaatsen. Iedereen wordt hier boven de grond begraven. Rijkere families hebben een eigen huisje (of nagebouwde griekse tempel). Achter glazen raampjes liggen allerlei bezittingen van de overledenen. En zo groot! Oneindig veel rijen ´gebouwen´. Misschien lastig voor te stellen wat ik nu vertel, dus ik ga proberen een foto te uploaden. Dezelfde dag ook naar de markten gegaan. Oneindig veel straatjes met kraampjes. Zoals op alle markten in ZA kun je er alles krijgen. Zelfs een hele koeienkop als je wilt, levende kippen of je nieuwste huisdier. Ik was de enige toerist en heb daardoor helaas geen foto´s gemaakt. Diezelfde avond heb ik besloten Santa Cruz na 1 dag te verlaten. Op naar Samaipata. Ik had van andere reizigers veel gehoord over dit kleine dorpje in de bergen, en was nieuwsgierig geworden.. Met een shared taxi ben ik ernaartoe gegaan. Ongeveer 2,5 uur rijden vanaf Santa. Zodra er vier mensen zijn gaat de taxi rijden. Voor dit ritje betaal je dan maar 30 B$, ongeveer 3-4 euro. Het hostel waar ik verbleef was geweldig. Geen wifi, met als doel dat mensen ipv veel op hun telefoon zitten met elkaar aan de praat raken. Erg leuk, en het werkt. Ik heb vooral met de eigenaar van het hostel gepraat. In gebrekkig Spaans, want hij sprak geen Engels. Hij was geintrigeerd door mijn leuke reisboekje die ik van Math, Jo, Emm en Lau heb gekregen, met foto´s erin en leuke brieven. Hele lieve gastheer! Het hostel had ook het beste ontbijt in ZA tot nu toe: bruin brood! Zelf gebakken. Namnam. In de middag heb ik nog een bezoekje gebracht aan de ruines, El Fuerte. Daar rondwandelend kwam ik erachter dat ik echt genoeg ruines heb gezien. Vooral genoten van de plek waar de ruines lagen: op een topje van een berg. Dus eromheen weer prachtig uitzicht. De tweede dag ben ik naar National Park Amboro gegaan. Mooi! Onderweg van zeer dichtbij nog condors kunnen bewonderen. Het park zelf is voornamelijk een natuurpark. In het park zijn ontelbaar veel soorten planten, bomen en dieren te vinden. Doordat het een dagtrip was heb ik helaas geen wilde dieren gezien.
Afgelopen vrijdag ben ik van Santa Cruz naar Sucre gevlogen. Zo relaxt om even met het vliegtuig te gaan! Het was echt een vlucht van niks, 20-25 minuten in de lucht. Dit in tegenstelling tot de busrit die weer 17 uur zou duren. Zeker geen spijt van het boeken van de vlucht!
Sucre is de eerste plek waar ik lang ga blijven. Waarschijnlijk rond de 8/9 dagen. Morgen begin ik met Spaanse lessen. Een aantal dagen 4u per dag les. Heb er zin in! Al zal het wel pittig worden... Vier uur les en daarna ouderwets huiswerk. In mijn hostel zitten meerdere mensen de hele dag te blokken.
Het is hier in ieder geval heerlijk vertoeven. Het weer is perfect, de sfeer is relaxt, en er zijn leuke mensen. Gister heb ik voor het eerst weer mijn voetjes van de vloer gehad. Met een leuke groep naar een op het eerste gezicht wat dubieuze club gegaan. Aan de buitenkant geen bordje of wat dan ook, alleen wat mensen die voor een deur aan het wachten waren. Eenmaal binnen echter een prima club! Veel backpackers, maar ook locals.

Ik kom net terug van een bezoekje aan de Central Market. Voor 0,60 cent een heerlijk vers sapje gescoord. Rijen vrouwtjes met hun fruitkraampjes die de heerlijkste sapjes voor je maken. Ook op deze markt is weer alles te krijgen. Veel soorten aardappels, fruit, vlees. De vleesafdeling probeer ik echter waar mogelijk te vermijden. Hier liggen vaak stukken vlees die ik liever niet zie. Net liep ik langs een halve koeienkop. Op de snoet zat nog haar :S....

Er is nog zoveel meer te vertellen! Aangezien ik deze week waarschijnlijk niet veel meer ga doen dan Spaans leren, zal ik over een week nog een blog posten met wat uitgebreidere verhalen over afgelopen dagen.

Hasta luego!

  • 27 Oktober 2014 - 14:20

    Truus Boone:

    We hebben weer gesmuld van je verhaal. Je komt zeker veel mensen tegen die alleen reizen, want dat zijn de personen waar je het makkelijkst contact mee legt. Ik vind dat zo leuk voor jou om veel mensen van allerlei nationaliteiten te ontmoeten. Succes met je Spaanse les.
    Ik kom net bij m'n vader vandaan, die is gisteren 94 geworden. Wat een leeftijd he? Ik vind het toch bijzonder als je zelf 67 bent en je hebt dan je vader nog.
    Lieve Nathalie blijf lekker genieten.

    Liefs van ons uit Nieuwegein.

  • 31 Oktober 2014 - 10:19

    Tessa:

    Weer mooi verhaal hoor. En nu op naar de Spaans geschreven verhaaltjes;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 3114

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 21 Januari 2015

Backpacken door Zuid Amerika

Landen bezocht: